دائرة المعارف طب سنتى (گياهان دارويى) / ج3 / 36 / 2187 - edoC آذان الثور. L muenigatnalp muihcE ..... ص : 36
آذان الثور كه آن را اخيون نيز ناميدهاند گياهى است يكساله يا دو ساله از خانوادهBoraginaceae به ارتفاع 60 سانتيمتر، بومى مناطق گرم اروپا، از گلهاى گياه به عنوان خلطآور در بيمارىهاى سينه استفاده سنتى به عمل مىآيد. گياه با اخيون مندرج در كتب قديم فرق دارد مراجعه شود به كد 2189 اين مجموعه.
دائرة المعارف طب سنتى (گياهان دارويى) / ج3 / 37 / تاريخچه: ..... ص : 37
ديوسكوريد آن راEkhion ناميده كه به احيون و اخيون معرب شده است اين نام به علت شباهت ميوه به سر افعى به گياه داده شده است.
فرهنگ فارسى برهان قاطع / 50 / اخبون - ..... ص : 50
با باى ابجد بر وزن مجنون ميوه نباتى است صحرايى مانند سرافعى و بيخ آن از انگشت باريكتر باشد و به رنگ سياه بود گويند گزيدن جانوران را نافع است و به عربى رأس الافعى خوانند و به جاى باى ابجد ياى حطى هم به نظر آمده است.
دائرة المعارف طب سنتى (گياهان دارويى) / ج1 / 22 / 5 - تغيير مفاهيم يا اطلاق نام سنتى گياه به گياه ديگر ..... ص : 22
به عنوان مثال منظور از احيون در كتب قديمEchium vulgare مىباشد ولى در كتب جديدEchium plantaginum L . را احيون مىنامند.
دائرة المعارف طب سنتى (گياهان دارويى) / ج3 / 37 / 2189 - edoC احيون. L eragluv muihcE ..... ص : 37
Code -9812 احيونEchium vulgare L .
دائرة المعارف طب سنتى (گياهان دارويى) / ج3 / 37 / تاريخچه: ..... ص : 37
ديوسكوريد آن راEkhion ناميده كه به احيون و اخيون معرب شده است اين نام به علت شباهت ميوه به سر افعى به گياه داده شده است.
دائرة المعارف طب سنتى (گياهان دارويى) / ج3 / 37 / درباره خواص و اثرات درمانى آن آمده است: ..... ص : 37
احيون كه آن را ذوريس و قيبيادوس مىنامند داراى گلى بنفشرنگ مىباشد و ميوه آن به سر افعى شباهت دارد، خوردن ريشه، برگ و ميوه آن مانع زيان رساندن زهر جانوران گزنده مىشود.
تحفة المؤمنين / ج1 / 768 / مارگياه: ..... ص : 768
اسم فارسى نباتى است قريب به دو ذرع؛ برگش شبيه به برگ بيد و گلش زرد و قبه او شبيه به سر مار و منبتش حريم جبال آذربايجان است و اكراد متوطنين آن جا يك درهم او را كوبيده، در شوربا كرده مىخورند و ديگر از گزيدن مار و هوامّ متضرر نمىشوند و شرط مىدانند كه يك هفته بعد از آن چيزى سواى نان فطير نخورند و احتراز از ادرار منى و جماع نمايند و ظن حقير آن است كه او احيون باشد و اللّه اعلم.