اراک

دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 136 / روايت: ..... ص : 135
اراك‏ درختچه‏اى است از تيره اراكيها كه فقط شامل يك گونه است. برگهايش روبروى هم و كمى گوشتالو، گلهاى آن سفيد رنگ و كوچك و به شكل خوشه است. ميوه‏اش مثل هسته و زرد رنگ است كه آن را كباث مى‏ نامند و در صورتى كه نارس باشد، سبز رنگ است كه خمط يا جهاض ناميده مى‏ شود و خواص دارويى دارد. از برگ اين گياه شتران استفاده مى‏كنند و از ريشه آن كه چوبى و ستبر است، در قديم مسواك تهيه مى‏ كرده‏ اند.اراک
معارف گياهى / ج‏4 / 333 / درخت مسواك ..... ص : 333
درختچه‏هايى هستند با شاخه‏هاى متقابل و سبز رنگ و ساقه و برگهاى بدون كرك و تار. به فارسى در كتب مختلف، گونه‏هاى متنوع آن را با نامهاى «درخت مسواك» و «شجرة المسواك» و «اراك‏» نام مى‏برند. به فرانسوى‏Mesuak وArbre brosse dent و به انگليسى‏Tooth brush tree وMustard tree مى‏نامند.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 134 / تعريف: ..... ص : 134
اراك‏ را به اسم طبى‏A ،SALVADORA PERSICA نوشته‏اند. به آن درخت شوره، درخت مسواك و چوج مى‏گويند.
مخزن الأدويه: دائرة المعارف خوردنيها و داروهاى پزشكى سنتى ايران (طبع قديم) / 627 / * ماهيت ان ..... ص : 627
جمعي برانند كه چوب اناغورس است بجهت خاصيت آن در يسر و اساني ولادت و بعضي بجهت قضاى حوائج و يسر آن چون چوب محلب و چوب خطمى و قومى صنفي از اراك‏ دانسته‏اند
مخزن الأدويه: دائرة المعارف خوردنيها و داروهاى پزشكى سنتى ايران (طبع قديم) / 728 / * ماهيت ان ..... ص : 728
ثمر رسيده سياه شده اراك‏ است بهترين آن بزرك بسيار رسيده آنست كه تخم آن كوچك باشد
مخزن الأدويه: دائرة المعارف خوردنيها و داروهاى پزشكى سنتى ايران (طبع قديم) / 756 / * ماهيت ان ..... ص : 756
نباتى است از جنس لبلاب كه بر مجاور خود مى‏پيچد و برك آن مدور بقدر برك لبلاب كبير و ضخيم و سبز مائل بزردى و پوست ساق آن سفيد و چوب ساق آن سطبر و خوش‏ريشه مانند چوب اراك‏ و بى‏ثمر و بى‏ريشه و چون چوب آن را غرس نمايند سبز كردد و مستعمل چوب آنست و طعم آن بسيار تلخ و در مطبوخات چوب آن مستعمل و در معاجين و غير آن نشاسته آن دستور اخذ نشاسته آن آنست كه چوب آن را نرم كوفته در ظرفى ريزند و آب بر سر آن كنند و بعد از زمانى چوبهاى كه بر سر آمده باشد بردارند و آن آب را بريزند بملايمت و آنچه ته‏نشين شده بماند باز آب بريزند و بكذارند تا ته‏نشين كردد پس آن آب را بريزند و ته‏نشين آنكه مانند نشاسته است بردارند و بكار برند و اين نيز اندك تلخي دارد
مخزن الأدويه: دائرة المعارف خوردنيها و داروهاى پزشكى سنتى ايران (طبع قديم) / 835 / * ماهيت ان ..... ص : 835اراک
صمغ درختى است كه در سباطه از بلاد شام و روم و ناحيه ارمنيه مى‏شود و چوب و برك آن لطيف و نازك مثل اراك‏ و ثمر آن مائل بتلخي و آن صمغ در هنكام بودن آفتاب در برج جوزا و حوالي آن از درخت آن مستخرج مى‏شود و قوت آن تا بيست سال باقي مى‏ماند و آن دو قسم مى‏باشد قسمى سفيد نرم خوش‏بو صاف شفاف با اندك شيرينى و چسپندكي بسيار بدندان در وقت خائيدن و تازه آن بحدى نرم است كه سائيده نمى‏شود و اين را نبطى نامند و بهترين آن بزرك دانه آنست و اين قسم مثل صموغ ديكر از قوت طبيعت از جوف درخت تراوش كرده بيرون مى‏آيد بدون اعانت از خارج بخراش درخت آن و غيره و قسم دوم سياه و با تلخى و در اوصاف مذكوره ضد آن و قابل سحق است و اين را قبطي نامند و بعضى كفته‏اند كه اين قسم بزدن تيغ بر ساق و شاخهاى درخت آن تراوش رطوبت از ان حاصل مى‏كردد
مخزن الأدويه: دائرة المعارف خوردنيها و داروهاى پزشكى سنتى ايران (طبع قديم) / 969 / عرمض ..... ص : 969
بفتح طحلب سبزيست كه در زير آب مى‏باشد و بالاى آب مى‏آيد و نيز حب الغار و نوعى از سدر برى است كه بفارسى كناريرى نامند و اراك‏ كوچك را دانسته‏اند
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 134 / تعريف: ..... ص : 134
اراك‏، نافع رطوبت بدن، چاقى، سفيدى مو، ضعف لثه‏ها، چرك دندان، بوى بد دهان، جرم دندان، ورم رحم، بواسير، كرم، سختى ادرار، اسهال، ضعف معده، بلغم‏ است.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 135 / تعريف: ..... ص : 134
اراك‏ داراى ماده‏اى به نام سولوادرين و تريمتيل آمين‏TRIMETHYL AMIN است. استفاده اراك‏ براى زنهاى حامله مضر است. مسواك كردن زياد با آن باعث پيدايش جوش در دهان مى‏شود و مصلحش كتيرا است.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 135 / اسم: ..... ص : 135
اراك‏ را به عربى: شجرة السواك، اراك‏ و به فارسى: چوج و درخت مسواك مى‏گويند.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 135 / اسم: ..... ص : 135
نيز به فارسى: درخت شوره، درخت مسواك و چوج، به عربى: اراك‏، ايوارك و ايواراك، به سانسكريت: كرپهل، پيلو، شيث سه، سرنس و غيره، به هندى: پيلو،
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 135 / اسم: ..... ص : 135
اراك‏ را جهاص و جهار نيز گويند. اگر ميوه آن رسيده و پخته باشد، عفص، حسر، عنيد، كباث و برير و اگر نرسيده باشد، مرد گويند.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 135 / روايت: ..... ص : 135
در حديث است كه «ان اصحاب الاراك لا حج لهم» يعنى صاحبان اراك‏ حج ندارند. در اين جا مراد محلى از عرفه است. حاجيانى كه از طرف شام نزديك نمرة مى‏آيند، در آنجا وقوف مى‏نمايند كه گويا در آن منطقه درختهاى اراك‏ است، آنجا اول حد عرفه است، نه اصل عرفه، لذا حج با وقوف در آنجا صحيح نمى‏شود.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 135 / روايت: ..... ص : 135
امير المومنين عليه السلام فرمود: مسواك كردن به چشم نور مى‏دهد. ثواب مسواك كردن در روايات زيادى است كه بيشتر اوقات از درخت اراك‏ مسواك مى‏نمودند.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏1 / 137 / مشابه: ..... ص : 137
مشابه اراك‏، صندل سفيد است.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏2 / 104 / تعريف: ..... ص : 100
آنجا كه دارد حضرت على يكى را با چهره زرد ديد و به او دستور خوردن تره داد (... اراك‏ مصفر اقلت نعم قال كل الكراث فاكلته فبرئت) آيا چهره زردش در اثر ابتلا به يرقان بوده يا انمى و كم خونى داشته اما آنچه در اينجا حدس زده مى‏شود اثر تيروكسين در كم خونيهاست.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏4 / 127 / مشخصات: ..... ص : 126
درختچه‏هايى هستند با شاخه‏هاى متقابل و سبز رنگ و ساقه و برگها بدون كرك و تار. به فارسى در كتب مختلف، گونه‏هاى متنوع آن را با نامهاى درخت مسواك، شجرة المسواك و اراك‏ نام مى‏برند و دو گونه آن كه در طب سنتى مطرح و در ايران نيز مى‏رويند، توج و چوچ مى‏باشند.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏7 / 91 / بهداشت دهان و دندان ..... ص : 88
رسول اكرم صلى الله عليه و آله امر فرمود به خلال كردن با درخت اراك‏ كه بوى خوش و لعابى داشته و خلالهاى طبيعى در آن موجود است.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏7 / 94 / بهداشت دهان و دندان ..... ص : 88
در نامه‏اى كه امام رضا عليه السلام به مأمون نوشته، چنين آمده است: بهترين چيزى كه بايد با آن مسواك نمايى، درخت اراك‏ است كه دندانها را روشن و دهان را خوشبو مى‏نمايد، لثه را محكم و گوشت دار نموده و براى كرم خوردگى، نافع است، در صورتى كه اين مسواك كردن، در حدّ اعتدال باشد، چون زياد با آن مسواك نمودن، دندانها را مى‏خراشد و نازك و لق كرده، ريشه آنها را ضعيف مى‏كند.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏7 / 94 / بهداشت دهان و دندان ..... ص : 88
چوب درخت، به خصوص تازه آن، علاوه بر عمل مكانيكى، خاصيّت ضدّ عفونى هم دارد. اين خاصيّت به دليل داشتن ماده اسيد فرميك است كه مزه چوبهاى سبز را تلخ مى‏گرداند. ولى وقتى چوب خشك مى‏شود، اين مادّه كلًاّ يا به مقدار قابل توجهى از بين مى‏رود، مگر در چوب درخت اراك‏. از اين رو بايد گفت كه ليف درخت اراك‏ بهترين مسواك محسوب مى‏شود. مسواك زدن قبل از خواب مفيدتر و ضرورى‏تر مى‏باشد. زيرا كه ساعتها محيط دهان بسته و در حال آرامش است، لذا فرصت مناسبى براى فعّاليّت ميكروبهاى دهان و عمل تخمير و توليد اسيد مى‏باشد.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏10 / 346 / عوامل مؤثر در پوسيدگى دندان را مى‏توان به صورت زير خلاصه كرد ..... ص : 342
26- در باره جنس مسواك حضرت رضا عليه السلام مى‏فرمايد: بدان كه بهترين مسواكها چوب اراك‏ است. (درختى شبيه به انار با برگهاى عريض بدون خزان، گلهايش مايل به سرخى است و ميوه‏اش به قدر سماق و عدس، كه بعد از رسيدن سياه مى‏شود.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏10 / 346 / عوامل مؤثر در پوسيدگى دندان را مى‏توان به صورت زير خلاصه كرد ..... ص : 342
جهت خمير دندان حضرت رضا عليه السلام مى‏فرمايد: كسى كه مايل به حفظ دندانهايش است شاخ گوزن را بسوزاند و گز مارك (ميوه چوب گز و شهد كوفى و گل سرخ و سنبل الطيب و دانه را از هر كدام به مقدار مساوى و يك چهارم سنگ دريا را، مجموع را كوبيده و ساييده و با چوب اراك‏ در طول دندانها از لثه به طرف لبه برنده بمالد.
دائرة المعارف بزرگ طب اسلامى / ج‏10 / 350 / عوامل مؤثر در پوسيدگى دندان را مى‏توان به صورت زير خلاصه كرد ..... ص : 342
84- حضرت رضا عليه السلام شاخه‏اى از درخت اراك‏ داشتند كه در آن مسواكهايى بود با آنها هر صبح مسواك مى‏زدند و سپس كندر مى‏جويدند سپس با آب مزمزه مى‏فرمودند.
دائرة المعارف طب سنتى (گياهان دارويى) / ج‏1 / 324 / شناسائى و كاربرد درمانى گياه در طب سنتى: ..... ص : 324
ابو ريحان ذيل ماده قرم مى‏نويسد: كليه درختان از آب شيرين استفاده مى‏نمايند ولى اين درختچه در درياهاى آب شور رويش دارد چوب اين درخت سنگين، سفت، سفيد و برگ آن شبيه به برگ بادام و درخت اراك‏ 

2* و بدون خار است گاو و شتر از آن تغذيه مى‏كنند و روستائيان از چوب آنكه هنگام سوختن بوى خوشى مى‏پراكند براى سوزاندن استفاده مى‏نمايند. در دباغى نيز از آن استفاده مى‏كنند و آن در سرزمينهاى عربى و عمان زياد است‏

3* ابن بيطار در سه موضع و با اسامى قرم، اسرار و شوره اين درختچه را مورد بحث قرار مى‏دهد و نتيجه مى‏گيرد كه اين سه اسم مترادف مى‏باشند.

?> soap2day